Slangen, spinnen en onweer! - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Maarten Groen - WaarBenJij.nu Slangen, spinnen en onweer! - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Maarten Groen - WaarBenJij.nu

Slangen, spinnen en onweer!

Blijf op de hoogte en volg Maarten

13 September 2012 | Zuid-Afrika, Vaalwater

Wat super leuk al die reacties van jullie op mijn vorige update, dat deed mij echt heel goed! Hier alweer mijn tweede update vanuit het verre Zuid-Afrika.

Wat gaat de tijd toch snel ik ben inmiddels al meer dan 2 weken in Zuid-Afrika! Afgelopen week heb ik weer ontzettend veel nieuwe ervaringen opgedaan. In de vorige update eindigde ik met te zeggen dat het hier heel hard onweerde. Toen ik de volgende dag met John op stap ging lieten Howard en Alfred weten dat er een dood wildebeest was gevonden, dus John en ik gingen maar even een kijkje nemen. Het was getroffen door de bliksem en lag om maar zo’n 20m van mijn tent, best wel scary dus! En nu komt het mooie gedeelte. Wanneer hier een dier doodgaat eten de werknemers het gewoon op. Dus ging ik met Howard, Alfred, John en het wildebeest naar het staffhouse om het dier te villen. Dit deden Howard en John samen, het ging hun heel makkelijk af. Zij hebben mij nu geleerd hoe je een dier moet ontdoen van de huid. Het was alleen niet het smakelijkste om te zien en er kwam me toch een lucht vanaf. Nu vonden ze het vlees niet goed genoeg en gingen ze het verkopen aan mensen van de Tabacofarm. Johannes (die oude vriend van John) eet zelfs het hoofd van de wildebeest en heeft deze dan ook opgehaald. Na het villen wilde John en ik aan de slag met het eten. Maar voordat we konden beginnen liet de vrouw van John opeens een hele grote vocht gezwel bij hun dochtertje kindje zien en of ik daar maar even wat aan kon doen haha! Het kindje had erg veel pijn, overal jeukende bultjes en ook koorts. Waarschijnlijk iets van een allergische reactie. Ik snelde naar mijn tent om te kijken of mijn goed gevulde medicijntasje hier iets voor had. Ik had alleen maar asprines voor de pijn. Toen ik terugkwam prikte John net het vochtgezwel door met een of andere smerige naald. Ik heb hem toen even verteld dat dit niet de slimste manier is om dit te doen, hij snapte er alleen niks van haha. Ik ging weer snel terug naar mijn tent om alcohol te halen en de wond te desinfecteren. Nu ben ik hun held haha. Ik hoefde de hele avond niks te doen en er werd prima voor mij gezorgd. Het eten bestond uit kip, groentetjes en pap. Na het eten ben ik weer naar mijn tent gegaan omdat het kindje vroeg moest slapen.

De volgende ochtend was de eerste dag van mijn weekend! Maar voor er genoten kon worden van de vrijheid moest er nog gewerkt worden tot 12 uur. Ik had mijn wekker vandaag iets later gezet omdat ik gisteravond erg moe was. Toen ik om 7 uur mijn tent uitkwam stonden de moeder en baby giraffe weer eens voor mijn tent. Ik heb nu via de zelfontspanner wat leuke foto’s gemaakt van mij en de giraffe. Net toen deze foto’s gemaakt waren kwam John mij alweer goede morgen wensen. Hij ging de dieren eten geven dus ik sprong naast hem in de auto. Nadat we het eerste voedingsblok bij de drinkplek hadden gelegd mocht ik rijden. Super vet in een Jeep door de bush crossen. Hij vertelde mij alleen pas tijdens het rijden dat de rem vrijwel niet werkt, maar toen zat ik al bijna tegen een boom. Gelukkig is alles goed gedaan maar liet ik John maar weer snel rijden. Nadat we het eten hadden neergelegd gingen we naar Stephan zijn huis om de tuin bladvrij te maken. Hier zijn we ongeveer de rest van de ochtend mee bezig geweest. Toen we om half 12 naar mijn tent liepen om wat te halen stopte John opeens bij een steen om zo’n 10 meter van mijn tent. Hij tilde de steen op, lagen er wel een stuk of 20 eitjes onder. Je raadt het al, slangeneieren. Dat wordt fijn slapen vanavond, volgens John waren ze van de ‘spitting cobra’. Na het nachtelijke bezoek van de hyena kan dit er ook nog wel bij. We zijn toen naar het huisje van John gegaan om de lunch klaar te gaan maken. John had dit keer geen pap gemaakt maar een soort van chilli con carne met pasta was wel prima te eten. Ik vind het zo bijzonder dat hij gewoon al zijn voedsel en drinken met mij wil delen. Voor mij stelt het niet zo veel voor om mijn eten met hem te delen maar hij heeft al zo weinig. En dan schept hij zelfs voor mij het meeste op. Het is echt een hele bijzondere man. Ik wil zo graag iets terug doen maar wat kan ik!

Zondag was uitslaapdag, ik had tegen John gezegd dat ik pas tussen 10 en 11 bij hem zou zijn dus ik kon lekker uitslapen. Heerlijk was dat, om pas rond een uurtje of 9 je bed uit te komen. Ja 9 uur noem ik nu uitslapen. Na een lekker ontbijtje te hebben gegeten ging ik te voet naar John. Onderweg kwam ik Stephan tegen hij vroeg of ik lunch wilde komen eten bij hem, dat vond ik geen enkel probleem. Maar eerst ging ik nog even naar John toen ik daar aankwam was hij friet aan het bakken, om 10.30 in de ochtend. Hij bood het mij ook aan, ik probeerde eerst vriendelijk te weigeren maar dat snappen ze hier niet. Hij voelt zich al heel snel erg beledigt dus toen heb k het maar gewoon opgegeten. Rond een uurtje of 12 ging ik naar Stephan om daar ook weer te eten. Zijn vrouw had Bobotie gemaakt, dit was erg lekker. Rond 1 uur zat ik dus helemaal volgepropt met eten. Stephan was moe en wilde gaan slapen. Dat kwam mij wel goed uit want dat betekende dat ik nog naar de voetbalwedstrijd kon. Ik ben toen met John en Howard naar de voetbal wedstrijd gegaan. Om er ter plekke achter te komen dat er helemaal geen wedstrijd was. Hadden we al 40 minuten gewandeld, maar dat schijnt hier wel vaker zo te gaan haha. Wat wel super leuk was en mijn dag helemaal goed maakte was dat er een jongetje op mij afrennen bij het voetbalveld. Hij herkende mij en was helemaal verbaasd dat ik er weer was. Hij leek zo blij en dit gaf mij zo ontzettend goed gevoel. Ik heb nog even lekker met hem gespeeld en getekend in het zand. John probeerde ondertussen als een echte marktkoopman het vlees van het wildebeest te verkopen en gek genoeg lukte dit hem ook nog. Hij ruilde vlees voor aardappels en verkocht ook nog wat. De kopers moesten het vlees nog wel ophalen bij Bushveld en liepen dus mee naar het park. Ik raakte in gesprek met 1 van de werknemers van de tabacofarm en wat hij mij toen vertelde greep mij wel heel erg aan. Deze mensen leven in hele kleine kamertjes zonder enige hygiënische sanitaire voorzieningen. Dat is natuurlijk al heel erg. Nu is het ook nog zo dat hun baas de stroom afsluit tussen 9 uur in de avond en 6 uur in de ochtend onder het mom van dat het anders veel te duur is. Vervolgens laat hij wel zijn tuinverlichting de hele nacht branden. Deze mensen worden zo ontzettend uitgebuit. Ze verdienen ongeveer 120euro in de maand. Dat is wat ik in een dag kan verdienen! En dan nog zijn de mensen ontzettend aardig tegen je en willen zij zelfs het kleine beetje voedsel wat ze hebben met je delen. De mensen hier zijn echt bijzonder en zo ontzettend puur. Ik sta verstelt over het verschil hier tussen zwart en wit en in welke mate de apartheid hier nog leeft (vooral) onder de witte mensen. Het is iets wat ik als buitenstaander niet begrijp en waarschijnlijk ook nooit zal begrijpen. Toen we eenmaal terug waren was het al vrij laat, we hebben nog even lekker gegeten (ja pap noem ik inmiddels lekker) en toen ging ik naar bed, volgende dag moest weer gewerkt worden.

Vanaf maandag tot vandaag heb ik dan ook echt moeten werken. Ik word een beetje ingezet als manusje van alles. Zo heb ik de dakgoot schoongemaakt, tafels geverfd en de was gedaan. Het is alleen niet echt heel hard werken je kan alles op je dooie gemakje doen als je het maar goed doet. Dat is dus wel relaxed. Aangezien we zondag niet konden voetballen ben ik maandagavond met Howard gaan tennissen (er is hier een baan op het park). Dit tennissen was echt super leuk, Howard bakt er namelijk niks van maar wil heel graag leren. Ik heb hem nu dus leren serveren en geleerd dat hij een lusje moet maken voordat hij de bal slaat. Nu hebben we afgesproken om elke weer minstens 1x te oefenen! Nu maar hopen dat hij wat beter is geworden aan het eind van mijn tijd hier.
Dinsdagavond ben ik na het eten ben ik met Howard naar de lounge gegaan die zich hier in het park bevindt. Dit is een kamertje met relaxte stoelen en een tv (met schotel). We hebben toen gezellig Bafana Bafana – Mozambique gekeken (2-0) met Stroopwafels en limonade. Limonade is een luxe hier dus het was een top avondje haha!

Gister moest ik weer verder met het verven van de stoelen. Toen ik klaar was met verven en richting mijn tent liep schoot er opeens vlak voor mijn neus een slang (ongeveer een meter) langs. Dat was wel even schrikken maar aan de andere kant ook super vet! Toen John rond een uurtje of 4 mij op kwam halen voor de game-drive vertelde hij dat hij was gebeten door een giftige spin en dat hij nu heel moe was. Lekker al die beesten hier! De game-drive was echt super vet. Ik ging samen met John en nog 2 gasten uit het park door de bush rijden opzoek naar de dieren. Ik heb nu eindelijk ook de zebra’s gezien en super mooie foto’s gemaakt. Na de game-drive heb ik lekker bij John gegeten. Dit keer kon ik kiezen uit rijst of pap dus die keuze was snel gemaakt!

Tot zo ver weer mijn tweede update! Ik hoop dat jullie het weer leuk vinden om al mijn belevenissen te lezen. Ik vind het in elk geval leuk om met jullie te delen! Ik heb inmiddels ook goed internet dus voor diegene die een keer willen skypen mijn gebruikersnaam is: maartendegroen

  • 13 September 2012 - 09:03

    Herma:

    ha die maarten,

    het is heerlijk je verhalen te lezen!!!fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    en de belevenissen houden niet op,leuk hoor.
    hou de slangen goed in de gaten.
    zo te lezen zijn er nu ook gasten,dat is ook weer een ervaring voor je.kijk weer uit naar je volgende verhaal.

    dikke knuffel.

  • 13 September 2012 - 09:14

    Gijs Derksen:

    Hee Maarten,

    Super tof om zo je belevingen en de dingen die je hebt meegemaakt te lezen! Echt vet ook om al die wilde dieren gewoon in het echt te zien! Het lijkt mij ook zo super gaaf om eens naar zuid-Afrika te gaan! Super veel plezier nog :)

    Gijs

  • 13 September 2012 - 09:36

    Marike:

    Maarrttttt!!!! Wat ontzettend leuk om al je belevenissen te lezen! En wat heb je al veel meegemaakt!! Lijkt mij niet zo lekker slapen met die slangeneieren naast je tent, maar wel super tof allemaal! Dit vergeet je echt de rest van je leven niet meer! Veel liefs, Marike

  • 13 September 2012 - 09:36

    Marike:

    Maarrttttt!!!! Wat ontzettend leuk om al je belevenissen te lezen! En wat heb je al veel meegemaakt!! Lijkt mij niet zo lekker slapen met die slangeneieren naast je tent, maar wel super tof allemaal! Dit vergeet je echt de rest van je leven niet meer! Veel liefs, Marike

  • 13 September 2012 - 10:00

    Anja, Tante Van Maarten:

    Wauw Maarten, wat een avonturen maak jij mee in zo een korte tijd. Is het met dat dochtertje nog goed gekomen? Schrok daar wel van. De gevolgen van slechte hygiene kunnen, zoals je weet, desastreuze gevolgen hebben. Wat zijn de verschillen groot met hier, waar je gewoon naar de dokter kunt gaan. Ik heb nog gezocht naar een plaatje van een Wildebeest, mijn hemel wat een groot beest! Een soort zebra-achtige Stier/Oss :-) En wat betreft die slange eieren, die zou ik lekker bakken als ik jou was :-)
    Maarten, fijn dat je ons allemaal op de hoogte houdt vanuit dat verre Afrika het was weer heerlijk om te lezen!!

    Liefs van ons!
    Anja

  • 13 September 2012 - 11:26

    Jan :

    hallo Maarten,
    mooi man die dagen daar,een jongensboek.
    toen ik je verslag door las kreeg ik zo'n gevoel van, ik weet wel wat Maarten na zijn studie ga doen.
    groetjes en ik hoef je niet te zeggen van hou je taai ,want dat zit wel goed.
    gr.jan

  • 13 September 2012 - 11:38

    Rob Hahn:

    Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat, wat zal je genieten van de Hollandse kost als je weer thuis komt bij moeders. Geniet van al je belevenissen, dan genieten wij van je verhalen. Daaaaaaaag.

    Rob Hahn

  • 13 September 2012 - 20:31

    Anna Van Hattem:

    Leuk verhaal maarten, nooit geweten dat ej zon schrijver was!

  • 14 September 2012 - 20:41

    Marga:

    Hoi Maarten,

    Ik heb aktijd al gezegd dat jij dokter moet worden!!!! Hoe is het nu met dat kindje?

    Wat een geweldig verhaal weer!!

    Liefs uit Maarn.

  • 14 September 2012 - 21:11

    Annemiek:

    Hoi dokter Maarten,
    jij wilt wat terug doen voor John? Me dunkt: je hebt zijn dochtertje geholpen. Jij maakt toch heel wat meer mee dan ik met Pieter en Ans. Ik hoefde ook niet te werken. We hebben wel dezelfde tent gehad, zo te zien. Ik heb toen weinig gemerkt van slangen en hyena's. Dat jij zelfs een wildebees vilt! Het moet niet gekker worden. Ik moet daar echt niet aan denken. Geweldig foto's bij dit verslag en het vorige. Dat onweer: hoe fotografeer je dat? Wel schrijnend nog steeds dat enorme verschil tussen blank en zwart. Je leert enorm veel en dat is natuurlijk ook de bedoeling. Een tijdje buiten je comfort zone is zo goed. Dat pakt inderdaad niemand je meer af en het leert je relativeren. Wat is belangrijk en wat minder. Ik lees helemaal geen reacties van Maaike, Mark en jouw pa en ma. Morgenavond het feestje voor je vaders verjaardag. Ik zal ze daar toch eens naar vragen. Je zult wel bilateraal contact hebben, maar het is toch ook leuk om berichtjes te plaatsen. Binnenkort zal de trouwerij van Stephan en zijn nieuwe vrouw wel zijn of niet? Ook weer een belevenis. Wilde Stephan het wildebees niet als huwelijksdiner? Geintje. Heb je nog gevraagd of je een rondje mag paardrijden langs het hek? Er schijnt nog 1 paard te zijn. De giraffen komen dus zelfs naar je tent! Fantastisch. Paardrijden is heel wat natuurlijker dan rijden in een jeep zonder remmen, alhoewel een paard soms ook niet te remmen is. En naast dokter ook nog tennisleraar, schilder, klusjesman, slager, kok, ............... Wat een kanjer heeft Bushveld erbij.
    Groeten en nu weer genieten van het weekend.
    Annemiek

  • 19 September 2012 - 21:54

    Bas En Gonny:

    Hoi Maarten, mooi verhaal weer!! Prachtig zeg al die dieren die je tegen komt, alleen die slangen en die spinnen trekken mij niet zo haha! Geniet ervan!
    Ik ben benieuwd naar je volgende verslag.

    Gr.
    Gonny

  • 23 September 2012 - 16:07

    Jan En Janneke:

    Hallo Maarten Leuk, joh al je verhalen. Als we je verhalen lezen is het net of je bij ons aan tafel zit. En we zijn stiekem een heel beetje jaloers. Blijf genieten en schrijven, groetjes de Van Ginkels.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vaalwater

Maarten

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 10543

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2012 - 24 December 2012

South Africa here I come!

Landen bezocht: