Giraffe, John, internet, voetbal en nog veel meer! - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Maarten Groen - WaarBenJij.nu Giraffe, John, internet, voetbal en nog veel meer! - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Maarten Groen - WaarBenJij.nu

Giraffe, John, internet, voetbal en nog veel meer!

Blijf op de hoogte en volg Maarten

06 September 2012 | Zuid-Afrika, Vaalwater

Hee allemaal!

Hier mijn eerste update vanuit Afrika en bereid je voor het wordt een hele lange haha! Het internet laat hier nog al eens ten wensen over vandaar dat ik nu pas wat van mij kan laten horen!

Laat ik gewoon bij het begin beginnen. De reis is eigenlijk heel voorspoedig verlopen. Elke stoel had een prive tvtje dus ik heb lekker veel films kunnen kijken. Toen ik aankwam op het vliegveld van Johannesburg werd ik opgepikt en ook dat verliep ook allemaal soepel. Vanaf Johannesburg is het nog ongeveer 3 uur rijden naar het park. Het meeste daarvan is off-road en daarmee bedoel ik ook echt off-road. Ik was de hele dag misselijk haha! Toen ik op het park aankwam was het wel heel erg wennen. Er was helemaal niemand op 1 ranger genaamd John na en het was heel erg stil. Gelukkig was ik erg moe van de reis en ben toen gewoon heel vroeg mijn bedje in gekropen

John stond de volgende ochtend om half 8 voor mijn tent om mij mee te nemen op een ‘fence patroll’. Een uur eerder dan verwacht maar ik had beloofd mee te gaan en er eerlijk gezegd ook wel zin in. Na gister veel alleen te hebben gedaan was ik nu wel toe aan gezelschap. Nog half slapend ging ik met John langs het hek van het park rijden om te controleren of er geen dieren waren ontsnapt. Aangezien het park nogal groot is duurde deze rit ongeveer 2 uur. Tjdens de rit leerde John mij van alles over de bush. Zoals welke planten je kunt eten en welk spoor bij welk dier hoort. Ook heb ik weer mooie dieren gezien. Zoals een kudde wildebeesten en een groep koedoes. Toen John mij thuis bracht spraken we af om in de middag lekker te relaxen. Rond half 11 wandelde ik naar John zijn huisje (stelt niet veel voor; een kamer van 8m met een bed, koelkast en tv) waar ik ook een andere afrikaanse man aantrof. Hier staan ook nog wat andere soorgelijke huisjes van de andere werknemers maar zij waren dit weekend allemaal weg. John was net aan het koken en vroeg of ik ook mee wilde eten. Hij was een afrikaans gerecht aan het bereiden dus ik was wel benieuwd. Het gerecht bestond uit een of ander raar papje (lijkt op rijstepap maar dan veel smeriger), kalkoen en aardappel. Het was de bedoeling dat ik als een echte Zulu met mijn handen zou gaan eten. Dit was een erg leuke ervaring. Tijdens en na het eten keken we naar een of andere oude film over de geschiedenis van de Zulu’s en vertelde John mij veel over Kwazulu Natal (gebied waar hij vandaan komt). De andere man sprak voor geen meter Engels dus communiceren ging alleen met handen en voeten. Rond 2 uur moest de vriend naar zijn eigen werkplek, de tabacofarm naast het park. John zei: "We gaan even op bezoek bij de buurman". Niet wetende dat dit ongeveer 20 minuten wandelen is. Wat ik daar aantrof was wel shocking. Allemaal kleine aftandse hutjes waar ongeveer 10 mensen in woonden en met een gezamenlijke wc buiten (welke vaak lekte en heel erg stonk). Wat heel bijzonder was, was dat iedereen op de tabacofarm heel aardig naar mij was. Iedereen vroeg hoe het met mij ging en waar ik vandaan kwam. Ik heb toen van de vriend van John echt Zuid-Afrikaans bier gekregen. Dit had hij zelf gebrouwen en zat gewoon in een emmer. Het smaakte een beetje apart (als bier maar dan met tarwe) maar de ervaring maakte het meer dan goed. Ik heb daar lekker met die mensen gekletst en het was erg gezellig. Rond 4 uur zijn we teruggelopen met een paar biertjes. Die kon je daar kopen (1L is ongeveer 1.5euro). We hebben toen lekker gekookt. Jammer genoeg weer dat papje maar het is in elk geval voeding. Ik had John en zijn vriend toen beloofd dat ik de volgende dag voor hen zou koken.

De volgende dag had ik met John afgesproken dat hij mij om 7 uur zou komen ophalen, toen ik om 6 uur opeens wakker schrok van een stem. Het lijkt wel een gewoonte van John te zijn om een uur eerder te komen opdagen dan afgesproken haha. Maar goed ik was toen toch al wakker dus kleedde mij snel aan om mee de bush in te gaan. We gingen opzoek naar de rode hartebeesten (soort impala maar dan groter) want die had John al een week niet gezien in het park en hij was een beetje ongerust. Na 3 uur door de bush te hebben gewandeld, over van alles te hebben gepraat en veel te hebben gezien hadden we de dieren nog steeds niet gevonden. Wel heeft John mij veel geleerd over de sporen en over de verschillende bomen hier. Zo weet ik nu welke boom ik kan gebruiken om mijn tanden te poetsen, heel handig haha!. John is een echte Zulu en wil mij daar ook graag over vertellen. Er zijn een heleboel dingen verschillend met de Nederlandse cultuur. Zo snapt hij niks van homo’s en is hij ook van mening dan het moet zijn ‘men first’ in plaats van ‘lady’s first’. John is erg gelovig en is van mening dat alles is omdat god wil dat het zo gaat. Het was wel mooi om te horen over al die Zulu tradities. Ondertussen zag ik trouwens ook nog een giraffe en een zebra maar dat is niet bijzonder meer haha! Na de wandeling hebben we lekker uitgerust en rond een uurtje of 12 gingen we naar de tabacofarm waar een voetbalwedstrijd was. We reden met de wagen (een Jeep met 2 extra geïmproviseerde banken in de laadbak) naar de farm en pikte onderweg allemaal mensen op. Dat gaat hier heel makkelijk. Deze mensen lopen gewoon langs de weg, wij vragen of ze ook naar de voetbal gaan en dan springen ze gewoon in de auto. Op een gegeven moment zaten er ongeveer 20 mensen in de auto terwijl er maar plaats was voor 12! Alle mensen van de tabacofarm kwamen naar het veld (alleen mannen, vrouwen moeten thuis blijven). Ik denk dat er ongeveer een stuk of 100 donkere mannen waren die naar de wedstrijd keken. Ik mocht de eerste helft zelf meespelen, stond in de spits. Dit was zo gaaf! Ik was de enige blanke maar iedereen was heel aardig tegen mij. Het voetbal is wel anders dan in Nederland iedereen speelt op bloten voeten en knallen de bal gewoon naar voren. Na de eerste helft was ik helemaal uitgeput en uitgedroogd en vroeg ik om een wissel. Dit was geen probleem en voor mij is het een ervaring geweest die ik nooit meer vergeet. Na de eerste helft ben ik met John bij de huisjes gaan rondlopen die bij het voetbalveld (zandveld) liggen. Dit zijn heel armzalige huisjes van ongeveer 4 meter waar een gezinnetje in woont. Ik had stroopwafels meegenomen en liet iedereen proeven. Het was zo gaaf! Op een gegeven moment had ik een hele club kinderen om mij heen waar ik de hele middag mee heb gespeeld. We hebben dingen in het zand getekend en een geïmproviseerde manier van jeu-de-boule gespeeld (met stenen). Het was zo gaaf om die kinderen te laten lachen en ze mijn naam horen uitspreken. Deze kinderen konden zo genieten van de aandacht, omdat ze dat normaal gesproken niet krijgen. Ik leek wel een klimrek en iedereen was weg van de camera en vooral van de foto’s. Die stuur ik je snel op als ik sneller internet heb! Ook vonden ze mijn blonde beenharen helemaal te gek, vraag mij niet waarom. Rond 5 uur gingen we terug naar Bushveld. Ik had beloofd om te koken voor John en zijn vriend. Ik had heerlijke pasta gemaakt en zelf John en de andere Afrikaan vonden het heel erg lekker.

De dag erna (maandag) was mijn eerste werkdag. De wekker ging al om kwart over 6, ik had om 7 uur met John afgesproken om de tuin van Stephan (de baas) schoon te maken. Toen ik naar buiten liep om een boterham met pindakaas te halen zag ik allemaal sporen van een hyena om mijn tent. De werkdagen stellen hier tot nu toe nog niet zo heel veel voor. Het is vooral veel door de bush wandelen om de dieren te checken en tussendoor lekker relaxen. Je bent wel de hele dag bezig maar je bent niet echt moe dus dat is wel relaxed! Deze dag kwam ook de vrouw en een dochtertje van 2 van John naar Bushveld zij slaapt nu ook in dat kleine kamertje van 9m. Vraag mij niet hoe, maar volgens John gaat het prima haha. Het is een aardige vrouw ze spreekt alleen geen Engels. Het dochtertje is ook super vet, echt een prinsesje ze is alleen nog wat verlegen haha. Op maandag maakte ik ook contact met de rest van de staf. Hier heb ik niet zo erge klik mee. Alleen Howard (man) die het zwembad bijhoudt en dat soort klusjes doet is ook heel aardig. Hij spreekt ook engels. Toen ik die maandagavond bij John kwam was hij aan het koken in de gezamenlijke keuken. Hij maakte kippenpoten, maar dan echte kippenpoten waar de nagels nog aan zaten. En je raadt het nooit ik heb er ook 1 gegeten! Het zag er raar uit maar smaakt gewoon naar kip

Dinsdag en woensdag waren eigenlijk soort gelijke dagen. Vroeg op en dan de hele dag in de bush of een ander simpel klusje zoals een kabel uitgraven. En dan tussen de middag en in de avond eet ik bij John en meestal bestaan de gerechten uit dat papje (ben er nu achter dat het van mais komt), groente en wat vlees. Wel prima dus maar niet culinair ofzo. Wat nog wel super gaaf was, was dat toen ik op dinsdagochtend mijn tent uit kwam er 2 giraffen, een kudde impala’s en wildebeesten ongeveer 20 meter voor mijn tent stonden (ook hier heb ik mooie foto’s van gemaakt maar die volgen nog).

Woensdag kwamen ook Stephan en zijn vrouw aan in het park. Hij is zeg maar de manager van het park en mijn baas. Stephan is een ontzettend aardige man en hij hielp mij gelijk met het regelen van internet. Vandaag (donderdag) ben ik met Stephan naar het dichtsbijzijnde plaatsje Vaalwater gereden (25km). Dit is echt een ontzettend leuk plaatsje. We hebben hier eten ingeslagen voor een week. Aangezien je maar een keer per week de tijd heb om naar Vaalwater te gaan. Toen we terugkwamen begon het keihard te regenen. Ook kwamen er hagelstenen zo groot als knikkers uit de lucht vallen. Nu onweert het al ongeveer 2 uur lang. Het is echt een super gaaf gezicht! De onweer is hier veel heftiger dan in Nederland. Het enige nadeel is dat door de onweer de stroom zo nu en dan uitvalt en je lekker in het donker zit, haha!

Voor zover mijn eerste update vanuit Zuid-Afrika. Zoals jullie wel kunnen lezen geniet ik er heel erg van. Iedereen is heel aardig en de omgeving is prachtig. Ik hoop dat jullie er ook van genieten om al mijn ervaringen te lezen!

Groetjes,

Maarten

  • 06 September 2012 - 20:48

    Martijn:

    He Maart,

    Mooi om te lezen allemaal! Vond het idd verdomd lang duren voordat ik iets van je hoorde. Ik heb verder geen idee wat ik hier moet typen, heb vooral een mooie paar maanden en dan hoor ik snel weer van je!

    x

  • 06 September 2012 - 21:33

    Niels :

    Hey man!

    Ik was inderdaad al bang dat er iets gebeurt was hoorde helemaal niks. Heb je het verhaal express zo vet geschreven dat het voor mij juist moeilijker word haha (of makkelijker) ligt eraan hoe je het bekijkt vind het in ieder geval echt tof om te horen! Ik ga zeker proberen langs te komen en laat die verhalen maar komen!

    Ik zal wachten op het volgende verhaal!

    Groetjes!

  • 06 September 2012 - 21:43

    Miep Tubbing:

    nou dat was inderdaad een lang verhaal, ik was met annemiek in zuid africa in 1999, verrrekt lang geleden, en op safari zagen wij ook de harte beesten enzn . enz. maar ik vergeet nooit meer een kudde giraffen , die over een heuveltop tevoorschijn kwamen, ik geloof dat zse die daar kameelpaarden noemen. nou maarten geniet lekker verder van je maispapajes. groetjes. miep tubbing

  • 06 September 2012 - 21:58

    Annemiek:

    Hoi Maarten,
    gelukkig is het allemaal goed gekomen en heeft John je aardig bezig gehouden en ben je ook niets te kort gekomen. Leuk dat je ook lokale mensen ontmoet en wordt opgenomen in hun midden. Die kleine huisjes en slechte sanitaire voorzieningen maken je ook bewust hoe goed wij het hier hebben. Zo te lezen pas je je snel aan. Smerige papjes, kippenpoten met nagels: als je honger hebt eet je wel. Hoe kwam jij aan die pasta die je voor hen hebt gekookt? Die stond nog ergens in een voorraadkast of zo? Slaap je in een safaritent? Vind je het niet fantastisch om dan 's nachts de dieren rond de tent goed te horen. Ze komen heel dichtbij, maar van een hyena had ik nog niet gehoord. Weet je dat zeker? Heb je al eekhoorntjes in je bed gevonden? Stefan weet ook heel veel van sporen, bomen etc. Hij kan er ook boeiend over vertellen. Als John zo in God gelooft dan weet die toch dat man en vrouw gelijk zijn? Misschien kan je hem nog overtuigen. Ik sta al in de halve finale van het onderlinge tennistoernooi (DE cat 7) na 2 makkelijk gewonnen potjes. Het weer blijft hier voorlopig mooi. Is de temperatuur bij jou wel redelijk? Regen is goed voor het gras. Zijn er al weer nieuwe struisvogels? Toch wel treurig van tante Miep........;-) Veel plezier en ik zie uit naar de foto's en nieuwe verhalen. En nu nog verhalen uit Kenia van andere globetrotters lezen.
    Groeten Annemiek

  • 06 September 2012 - 22:31

    Suus:

    Hee Maart! Mooi verhaal!! Geniet ervan! x

  • 06 September 2012 - 22:37

    Lars:

    Maarten,

    Dit is nog eens wat anders als een vakantie in Cambrils of samples uitdelen op een plein. Zo te lezen heb je het erg naar je zin. Ik denk dat ik er niet bang voor hoef te zijn dat jij je de komende maanden gaat vervelen. Plaats snel nog een keer een update en wat mooie foto's.

    Geniet ervan!
    Lars

  • 07 September 2012 - 13:03

    Judith:

    Waaaauw, super gaaf Maarten! Heel leuk om je avonturen so far te lezen, ben benieuwd naar de eerste foto's:D Geniet ervan! (:

  • 07 September 2012 - 13:10

    Herma:

    ha die maarten,

    wat een verhalen het lijkt of je er al weken bent!!maar super leuk dat je al zo dicht bij de bevolking staat.
    ik had je al gewaarschuwd voor je het aanraken van je blonde haren.
    nu de maispap vond ik maar smerig terwijl ik gek op papjes ben.jammer dat je er niet was toen jan belde
    maar misschien lukt het nog een keer.geniet ervan.
    tot hoors weer dit zijn verhalen om van te genieten.

    dikke knuffelxx

  • 08 September 2012 - 10:17

    Anja, Tante Van Maarten:

    Jij zult je zeker niet vervelen en wij ook niet met jouw boeiende verhalen. Goed eten, biertje er bij wat wil je nog meer! Als ik Annemiek haar reactie zie, kan je nog heel wat verwachten en wij ook! Maarten wij kijken uit naar je nieuwe verslag en wensen je een fijn weekend in het verre Afrika. Wat een kans om dit te mogen doen en ook nog wat te mogen betekenen voor de mensen daar!
    liefs, Anja

  • 08 September 2012 - 17:59

    Rita:

    Wat een geweldig verslag Maarten. Leuk dat je pasta gemaakt hebt en dat ze het lekker vonden.Wat ga je leuk met de mensen en de kinderen om.En al die dieren,wat leuk. Kijk uit naar je nieuwe verhalen, je belevenissen daar.Fijn weekend .
    liefs, Rita

  • 08 September 2012 - 22:57

    Marga:

    Ik was van iedere dag op de hoogte van jou via je pa en ma,maar wat leuk om je verhaal te lezen. Geweldig wat jij daar meemaak!!En wat zullen die kinderen genoten hebben met jou!!Ik begrijp dat je nu al goede daden heb verricht! Ga zo door,ik ben groot fan van je ,maar dat wist je al!!

    Liefs uit Maarn.

  • 09 September 2012 - 18:58

    Angelien, PK En Filiz:

    Ha Maarten,

    wat een spectaculair verhaal zeg en wat doe je een schat aan ervaring op
    tijdens deze reis.
    Geniet er vooral volop van en leuk dat je iedereen op de hoogte houdt met je
    spannende verhalen.

    Groeten van Angelien, PK en Filiz.

  • 10 September 2012 - 17:37

    Bas En Gonny:

    Zo... wat een beleving Maarten, geweldig!! We blijven je volgen, heel veel plezier.

    Groetjes,
    Gonny


  • 11 September 2012 - 19:56

    Lilian:

    Haha mooi verhaal. Dat heb je toch maar even goed voor mekaar. En nog gratis bier ook.... al vraag ik me wel af of die goud-gele vloeistof niet iets heel anders was... ;). Hier verder alles lekker. Vincent heeft je kamer al verbouwd.... ik hou hem wel in de gaten ;). Geniet ervan!

  • 11 September 2012 - 20:06

    Terry:

    Hee Maarten,

    Wat super gaaf! Moet echt een hele mooie ervaring zijn om daar tussen die dieren te zijn..
    En hoe je daar leeft, lijkt me echt heerlijk!!

    Geniet er lekker van en ik kijk uit naar je volgende verhaal:)

    Xx Terry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vaalwater

Maarten

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 10553

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2012 - 24 December 2012

South Africa here I come!

Landen bezocht: