Niet alleen roofdieren zijn gevaarlijk.. - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Maarten Groen - WaarBenJij.nu Niet alleen roofdieren zijn gevaarlijk.. - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Maarten Groen - WaarBenJij.nu

Niet alleen roofdieren zijn gevaarlijk..

Blijf op de hoogte en volg Maarten

28 September 2012 | Zuid-Afrika, Vaalwater

Hee allemaal!

Het is alweer enige tijd geleden sinds mijn laatste update, dus volgens mij wel weer tijd voor een nieuwe. Helaas ben ik nu pas in staat om de update te schrijven omdat de laatste dagen een beetje rommelig waren. Toen ik een paar dagen geleden om 9 uur in de ochtend naar Stephan ging om te beginnen met werken vroeg hij mij of ik de honden even naar mijn caravan kon brengen. Hij heeft namelijk 3 honden en 2 honden vechten nog al eens als Stephan en Zona niet thuis zijn. Vandaar dat ze, als wij naar het dorpje gaan, in het tuintje (zandveldje) bij mijn caravan verblijven. Toen ik met de 2 honden naar mijn caravan liep wilde ik even met ze spelen, dus begon te rennen. Opeens voelde ik wat in mijn been en zakte op de grond. De hond was mij aan het bijten, tot 3 keer toe. Geen idee waarom die dat opeens deed. Stephan kwam aangesneld en trok de hond weg. Van de 3 wonden was 1tje vrij diep, we moesten zelfs voor de zekerheid een tetanusprik halen. Zo verliep de dag weer lekker anders dan je had verwacht. Kan het alleen nog steeds niet geloven. Ben je in Afrika en hoor je van iedereen dat je moet uitkijken voor leeuwen, slangen en andere roofdieren wordt je gebeten door een hond. De dag erna voelde ik mij opeens helemaal niet lekker en heb de hele tijd op bed gelegen. Vandaar dat ik eigenlijk nu pas weer in staat ben om een update te schrijven. En maak je geen zorgen inmiddels gaat alles weer goed, de wonden genezen netjes en mijn maag werkt ook weer normaal!

De afgelopen tijd heb ik ook weer een heleboel leuke dingen meegemaakt! Het begon 2 weken geleden met de bruiloft van Zona en Stephan. Deze vond plaats in het park en ik was ook uitgenodigd. Een Zuid-Afrikaanse bruiloft lijkt eigenlijk heel erg op een Nederlandse bruiloft alleen verstond ik er niet heel veel van omdat het in het Afrikaans was. Maar goed het was wel heel leuk om mee te maken. En na de bruiloft was er een heerlijk buffet met allemaal Afrikaanse hapjes. Zo ben ik er achter gekomen dat door enkel spek en tomaat toe te voegen, pap opeens wel heel lekker kan zijn! De dagen na de bruiloft bestonden een beetje uit bijkomen en verhuizen naar mijn nieuwe onderkomen. Ik ging namelijk verhuizen van de tent naar een stacaravan die dichter bij de staf en het huis van Stephan staat. Toen ik mijn spullen aan het inpakken was riepen Howard en Alfred mij. Ze lieten een grote steen zien (ongeveer 10 meter van mijn tent). Hier zat het holletje van een cobra (waarschijnlijk die van de eitjes) onder. Aangezien deze slang heel dicht bij de gasten zit waren we genoodzaakt om de slang te doden. Toen we de steen weghaalde schoot de slang er uit. Het was best wel eng om te zien, hij stak zijn kop ongeveer een halve meter de lucht is en blies ons met opengesperde bek toe. Ik deed maar snel een paar stappen achteruit haha. Daarna hebben Howard en Alfred de slang gedood en begraven. Wel weer een bizarre ervaring, ben blij dat ik nu naar een stacaravan verhuis. Deze ligt niet echt in de bush waardoor ik niet bang hoef te zijn voor ongewenste nachtelijke bezoekers! Daarnaast is de caravan ook veel luxer want er is een tv en een bad. Dus ik ga mij hier de komende weken prima vermaken.

Later die week kwam ik in de ochtend bij Stephan om te vragen wat ik die dag kon doen toen hij mij een hele leuke opdracht gaf! Stephan vroeg mij of ik een sociaal ontwikkelingsprogramma wil opzetten met het basisschooltje van de tabacofarm. Hier zitten zo’n 45 kinderen op (leeftijd 6-14). Hij liet mee helemaal vrij in hoe ik dit zou opvullen en gaf alleen aan dat er gebruik kon worden gemaakt van de faciliteiten die Bushveld heeft. Ik had bedacht dat de kinderen 2x per week naar het park zouden, komen om zich te ontwikkelen op zowel sportief als sociaal gebied. Stephan keurde dit goed en ook het hoofd van de basisschool was helemaal enthousiast, super gaaf dus! Het schooltje zag er trouwens echt heel leuk maar armzalig uit. Het bestaat uit 2 klaslokalen en twee leraressen. 1 van de klaslokalen is voor de kinderen van groep 1 t/m 3 en de andere is voor de kinderen van groep 4 t/m 8. Het was heel mooi om te zien hoe de kinderen hier met de weinig spullen die ze hebben toch veel leren. Alleen kun je goed zien dat er een tekort aan alles in de school. Het plafond is kapot, verf komt van de muur, kasten bezwijken en er is geen kopieerapparaat. Niet te vergelijken met de scholen in Nederland dus! De eerste 2 groepen kwamen afgelopen dinsdag en donderdag. We hebben ze leren tennissen en zwemmen. Al die kinderen waren zo blij en dat deed mij dan ook weer zo goed. Ik kan hier zo ontzettend van genieten, je krijgt zo veel terug voor wat je geeft!

Verder stelde John mij afgelopen zondag voor om te gaan vissen op de tabacofarm. Als iemand je voorstelt om te gaan vissen dan mag je aannemen dat diegene ook wel een hengel heeft, niet dus! Het enige wat hij had was een vishaakje. Gelukkig kon Stephan ons visdraad lenen en vonden we een mooie tak in de Bush en konden we zo onze eigen hengel knutselen. Net toen we op het punt stonden om naar het water te gaan kwamen we 2 mensen tegen van de tabacofarm. Die vertelde ons dat er gisternacht iemand was vermoord op de tabacofarm. De ene man had de ander beroofd en toen stak hij hem uit wraak neer (was ongeveer 150eu). De daders waren gevlucht en de politie is nu naar hen opzoek. Grote kans dat ze ergens bij het water rondlopen omdat daar veel bebossing is. Het leek ons toen niet meer zo’n goed idee om te gaan. Ja Afrika is toch een ander wereldje. Ik heb mij de rest van de dag maar vermaakt door spelletjes te spelen met de kinderen van de staf.

Eergister ben ik met Stephan en Zona naar een “Lionpark” hier in de buurt geweest. Hier kon je spelen met een jong welpje, super leuk! De welpjes halen de hele tijd met hun klauwen naar je uit, gelukkig hebben ze nog geen scherpe tanden en nagels want ze zijn al behoorlijk sterk. Het was wel heel gek om te zien dat de welpjes hier in een soort dierentuin setting worden gehouden, terwijl ze in Afrika gewoon in het wild kunnen leven! Maar het wat wel een ontzettend vette ervaring om een keertje met Simba te stoeien!

Daar ben ik dus eigenlijk de laatste weken heel druk mee bezig. Leuke dingen doen en elke keer weer nieuwe dingen verzinnen hoe ik de kinderen van het schooltje kan helpen. Verder ga ik zondag op een gamedrive in het Welgevonden wildlife park (hier hebben ze de BIG5), hoop dat ik er wat van kan spotten. En maandag ga ik een bezoekje brengen aan een township in de buurt. Een bewoner gaat ons rondleiden en vertellen over de geschiedenis ervan, wel interessant dus! Er volgt dus snel weer een nieuwe update. Ik vind de reacties van jullie echt ontzettend leuk, super bedankt hier!

Nog een paar grappige verschillen met Nederland:
• Er zit geen slot op de wc-deuren
• Als iemand de telefoon opneemt is het “Maarten, hallo” ipv.
“Hallo met maarten”
• Het minimale inkomen ligt hier op 120eu per maand (6 dagen
werken)
• Het wc-papier heeft geen handige afscheurrandjes, hierdoor
krijg je telkens een crap stuk wc-papier
• Iedereen noemt mij hier Martien ipv. Maarten

Groetjes,

Maarten

  • 28 September 2012 - 21:33

    Annemiek Tubbing:

    Ha Maarten, wat een ervaringen en avonturen weer. Het houdt niet op. Leuke verhalen en je kunt het goed vertellen. Welgevonden is heel leuk. Toen wij er waren wel koud, maar volgens mij is het lekker warm bij je. Jij hebt je bruiloft achter de rug. Die van ons komt nog. Nog een week en dan zijn Ans en Pieter aan de beurt. Zij gaan met Stephan en je ouders en Anita en Jan de dag voor het trouwen ook een gamedrive doen in onze eigen Afrikaanse steppen (de Oostvaardersplassen). Ben benieuwd wat Stephan en Zona daarvan vinden. Ik ben al een paar keer geweest en vond het heel mooi. Helaas heb ik nu te druk en maak plaats voor iemand die er nog niet is geweest. Ik klaag niet. Heb net 2 dagen Masterclass Kennismanagement achter de rug, dus ben ook bezig grenzen te verleggen. Ben je nooit te oud voor ;-)
    Je mag dus bijna de tent zelf runnen! Fantastisch dat je nu al de kinderen kunt en mag vermaken. Je bent er zeer geschikt voor. Ze zijn gek op je en ik zie dat dat niet alleen voor de kinderen geldt. Heb je een nieuw vriendinnetje? Flauw Maren. Waarbenjij.nu heeft zijn site niet lang geleden vernieuwd, maar eerlijk gezegd vind ik het voor de foto's geen verbetering. Je kunt ze niet allemaal groot/groter maken, maar goed het geeft wel een beeld.
    Geniet nog maar lekker door en veel succes het vervangen van Stephan.
    Groeten Annemiek

  • 29 September 2012 - 05:12

    Joor:

    Wat vet om te zien dat Stephan je wat meer uitdaging geeft met dat werken op school. Hoe zit het met het aantal uren dat je met de kinderen mag maken. En geef je zelf begeleiding en wie helpen je erbij? Neem aan dat 50 Afrikaans-sprekende kinderen niet in je eentje te handelen zijn. Supervet dat dit zoveel voldoening geeft en voor hetgeen wat je doet. En ook heel tof dat je nu in een stacaravan mag, met een bad. Zo luxe heb je hier in Holland ook nog nooit gezeten. En wat precies is zo'n township? Een arme wijk of voorstad?
    x

  • 29 September 2012 - 20:56

    Bas En Gonny:

    Afrikaanse bruiloft, cobra's, spelen met een welpje... allemaal belevenissen die je je leven lang niet meer zal vergeten. Super dat je nu in een caravan zit al vond ik de tent er ook knus uit zien. Leuke foto's ook weer. Veel plezier maar weer... maar dat lukt prima zo te lezen.

    Groetjes,
    Gonny

  • 30 September 2012 - 01:01

    Judith:

    Maart, wat leuk al je foto's! Die kindjes allemaal, ziet er zo gezellig uit! En wat een mooi verhaal weer joh, tof dat je mag helpen op het schooltje! En bijzonder dat je daar zoveel waardering voor terug krijgt(: Heeeeerlijk, geniet ervan!

  • 01 Oktober 2012 - 16:26

    Miep Tubbing Kaak:

    hoi Maarten, geweldige verhalen allemaal, komt zouit een jongensbroek, kuifje in africa. mij interreseert meer het economische verhaal, hoe wordt dit allemaal gerund, hebben jullie eenproduct was winst oplevert? En hebben al die werknemers een eigen moestuintje? Of moet het komen van de toeristen?Of beheren jullie ook een wildpark? ga door met genieten en tot de volgende keer. groetjes Oom henk en tante MIep

  • 13 Oktober 2012 - 19:38

    Anja (tante):

    Wat heb je weer mooie verhalen vanuit het verre Afrika Martien:-)! Je foto's zijn prachtig en spreken tot de verbeelding. Ga zo door met je verhalen en ervaringen van de andere kant van de wereld! Wij zitten momenteel in de "moesson" tijd dus voor ons extra genieten van verhalen en foto's met een Afrikaans zonnetje!
    Maarten nog veel interessante ervaringen en leuk dat je zo kind met de kinderen bent!
    Groetjes van ons Anja en Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vaalwater

Maarten

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 657
Totaal aantal bezoekers 10544

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2012 - 24 December 2012

South Africa here I come!

Landen bezocht: